Wpisy oznaczone tagiem ‘stres’


Jak radzić sobie ze stresem? Część 1 Stres to stan podwyższonej gotowości organizmu, maksymalnej mobilizacji i gotowości do działania. Każdego z nas dotyczy ten problem, praca, szybkie tempo życia i nadmiar obowiązków nie sprzyjają utrzymaniu komfortu psychicznego. O ile stres trwający krótkotrwale jest bardzo pożądany i stymuluje do działania, o tyle długotrwałe życie w napięciu może mieć dla nas katastrofalne skutki. Nie sposób całkowicie wyeliminować stresu z życia, ale możemy zdecydowanie ograniczyć i złagodzić jego negatywne konsekwencje. Pierwszym krokiem ku temu powinno być uświadomienie sobie co jest dla nas źródłem stresu. Dla każdego człowieka może to być coś zupełnie odmiennego. Niektórzy nie przepadają za swoją pracą, innych stresują wystąpienie publiczne, a jeszcze innych nawet codzienne zakupy. Warto zadać sobie kilka podstawowych pytań. Co generuje w nas negatywne emocje? Kiedy działamy impulsywnie, kiedy się denerwujemy ? W jakich sytuacjach nie potrafimy pozbierać myśli? Jakie czynniki powodują, że nie zachowujemy się naturalnie? Jeśli już udało nam się zlokalizować i przeanalizować możliwe stresory, przechodzimy do drugiego kroku. Teraz rozważamy, które z czynników stresowych możemy całkowicie wyeliminować ze swojego życia, które z nich możemy ograniczyć, a na które nie mamy żadnego wpływu. Jeżeli przyczyną naszego zmartwienia jest np. szybkie tempo w pracy, możemy wdrożyć plan lepszej organizacji naszych obowiązków zawodowych. W efekcie poziom stresu spadnie, a może nawet wzrośnie nasza efektywność.

Tagi: , ,



Jak radzić sobie ze stresem? Część 2 Jeśli naszym stresorem są kłótnie z bliskimi, to częściowo możemy ograniczyć napięcie poprzez unikanie sprzeczek, naukę spokojnej komunikacji, próby podjęcia kompromisu. Oczywiście nie możemy w 100 % odpowiadać za efektywność naszych starań, czasem pomimo naszych wysiłków druga strona dąży do zaostrzenia sytuacji. Zawsze jednak możemy kontrolować nasze reakcje i słowa. To często więcej niż połowa sukcesu. A co zrobić w sytuacji kiedy właśnie przytrafiła nam się niekomfortowa sytuacja? Przede wszystkim staramy się zachować spokój. Jeśli jest taka możliwość wychodzimy na świeże powietrze i głęboko oddychamy przez co najmniej minutę. Możemy też wybrać się na krótki spacer. Jeśli nie możemy opuścić miejsca, gdzie jesteśmy (np. biura w pracy), udajmy się do toalety, przepłuczmy twarz zimną wodą. Po powrocie możemy sobie zaparzyć ciepłej herbaty lub przyrządzić ulubioną kawę. Dobrze zrobi także krótka rozmowa z kimś życzliwym. Wieczorem w domowym zaciszu zrelaksować możemy się w aromatycznej kąpieli lub zagrać w coś ciekawego z domownikami (np. scrable, warcaby, karty). W dłuższej perspektywie rozładować negatywne emocje pomoże różnorodna aktywność fizyczna, oddawanie się swoim pasjom, poświęcanie czasu najbliższym czy opiekowanie się zwierzętami. Dla panów szczególnie polecamy wędkowanie (wspaniale koi nerwy), a dla pań robienie na drutach (ostatnio bardzo popularne) czy eksperymenty w kuchni. Pamiętajmy o tym, że najważniejsze w radzeniu sobie ze stresem jest odpowiednie podejście do spotykających nas przeciwności i uśmiech na twarzy.

Tagi: , ,