Wpisy z kategorii ‘Porady’


Dieta mało tłuszczowa - nisko tłuszczowa, z ograniczeniem błonnika Dieta ze zmniejszoną ilością tłuszczu w pożywieniu polega na ograniczeniu ich w porównaniu z żywieniem podstawowym do ok. 70 gram dziennie. Polecana jest np. dieta 1200 kcal catering. Ograniczenie spożycia błonnika sprawia, że dieta niskotłuszczowa jest łatwiej strawna i lepiej przyswajalna dla organizmu, nie drażni ona przewodu pokarmowego człowieka. Dieta mało tłuszczowa z ograniczeniem błonnika pokrywa zapotrzebowanie na energie oraz zawiera 70-80 gram białka, 50 gram tłuszczu oraz węglowodany w ilości uzupełniającej zapotrzebowanie na energię. Z diety niskotłuszczowej eliminuje się takie tłuszcze zwierzęce jak smalec, łój wołowy i barani, tłuszcz kaczy i gęsi oraz margarynę. Podaje się przede wszystkim śmietankę, masło i jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań, wysokogatunkowe tłuszcze roślinne takie jak olej słonecznikowy, arachidowy lub sojowy. Dietę niskotłuszczowa stosujemy w kamicy dróg oddechowych przewlekłym zapaleniu pęcherzyka żółciowego, w przewlekłym zapaleniu trzustki oraz w okresie po wycięciu pęcherzyka żółciowego jak również w miażdżycy.

Tagi: , ,



Dieta bogato białkowa - wysokobiałkowa Dieta białkowa powinna dostarczać organizmowi dziennie ok. 130 gram białka, czyli 2 gramy na jeden kilogram masy ciała człowieka. Dieta wysokobiałkowa ma zastosowanie w następujących schorzeniach: wirusowe zapalenie wątroby, zwane żółtaczką zakaźną, przewlekłe zapalenie wątroby, marskość wątroby, w zespole poresekcyjnym, w zespole złego wchłaniania oraz przy wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego. Potrawy przy tego typu schorzeniach zazwyczaj sporządza się gotowane w wodzie lub na parze, pieczone w pergaminie i duszone bez wstępnego obsmażania produktu. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zabronione produkty i potrawy. Należy wystrzegać się napojów alkoholowych, kawy oraz czekolady. Nie spożywać pieczywa żytniego, razowego, świeżego. W jadłospisie wyeliminować tłuste sery, mięsa oraz ryby, stosować jak najmniejsza liczbę tłuszczów zwierzęcych. Potrawy powinny być lekkostrawne, czyli nie poddawane smażeniu i pieczeniu na tłuszczu. Należy również wystrzegać się ostrych przypraw takich jak ocet, ostra papryka, curry, musztarda oraz maggi. Ścisłe stosowanie się do zaleceń diety pomoże nam w pozbyciu się schorzenia i zmniejszeniu dolegliwości chorobowych. Dieta białkowa jest szczególnie polecana jako dieta dla sportowców Wrocław.

Tagi: , ,



Żywność wysoko przetworzona a nasze zdrowie? To, co jemy ma znaczący wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Pożywienie ma nam dostarczać witamin i składników mineralnych do prawidłowego funkcjonowania, tym czasem zapominamy o jego roli i często wybieramy żywność wysoko przetworzoną. Żywność ta nie spełnia swojej roli w naszym organizmie a wręcz przeciwnie może nam nawet szkodzić. Przyjrzyjmy się, więc, czym będziemy nazywali żywnością wysoko przetworzoną? Jest to wszelki pokarm, jaki poddajemy obróbce przemysłowej, często podczas takiego procesu żywność wzbogacana jest o składniki dodatkowe, czyli cukier, sól, konserwanty czy barwniki. Skoro produkty takie nie są dla nas odżywcze, czemu istnieją na naszym rynku? To pytanie zadaje sobie wielu ludzi, wszystko dla podniesienia sprzedaży. Producenci świadomie mamią nas konserwantami oraz słodzikami czy barwnikami, aby pożywienie wydało się nam smaczniejsze i lepsze. W rezultacie sięgamy po taką żywność, ponieważ uzależniamy się od cukru oraz innych chemicznych dodatków. Dzięki dodatkom produkt też może dłużej być świeży, więc to kolejny atut, wolimy kupować coś długoterminowego niż po kilku dniach wyrzucać produkt z lodówki. Żywność wysoko przetworzona występuje w każdym sklepie spotkamy ją w sosach, zupach w proszku, wędlinach czy napojach, dlatego tak ważne jest, aby czytać etykiety i być świadomym, czego dostarczamy do organizmu.

Tagi: , ,



Sól a nasze zdrowie Pożywienie jest kluczowym elementem, jeśli chodzi o utrzymanie naszego organizmu w dobrym stanie. Kiedy jesteśmy młodzi nie zwracamy na to uwagę, ponieważ czujemy się dobrze z czasem jednak złe nawyki żywieniowe mogą zaprocentować w różne schorzenia lub choroby cywilizacyjne? Dużym problemem w naszej diecie jest sól. Tą używamy zazwyczaj do wszystkiego najczęściej wykonując posiłki na ciepło. Lubimy sól tym czasem zapominamy, że poza naszym dosalaniem składnik ten jest obecny praktycznie w każdym produkcie. Sól znajdziemy w sosie, chlebie, wędlinach czy serach. Nawet słodkości typu ciastka posiadają pewne ilości soli. Na co dzień nie wyczuwamy soli, ponieważ przyzwyczailiśmy nasz organizm do jej smaku. Jeśli natomiast ją odstawimy natychmiast wyczujemy ogromną różnicę w smaku. Badania naukowe wskazują, że Polacy mają ogromny problem ze stosowaniem soli, solą średnio aż 5 razy za dużo niż to jest wskazane. Tym czasem sól jest bardzo niezdrowa, po pierwsze zatrzymuje ona wodę w naszym organizmie, przez co możemy przybierać na wadze. Sól zwiększa też ciśnienie krwi, co jest bardzo niebezpieczne szczególnie u ludzi w podeszłym wieku. Sól przyczynia się też do wielu chorób cywilizacyjnych w tym do otyłości, która nieleczona może nawet prowadzić do śmierci. Dlatego też powinniśmy zmniejszyć jej stosowanie, zamiast soli używajmy zamienników w postaci ziół.

Tagi: , ,