Wpisy oznaczone tagiem ‘glikemiczny’


Indeks glikemiczny produktów Indeks glikemiczny w produktach spożywczych jest wskaźnikiem mówiącym nam o wzroście poziomu glukozy we krwi w ciągu dwóch do trzech godzin po spożyciu danego produktu. Prościej mówiąc- Im wyższa wartość IG w produkcie, tym wyższy poziom cukru we krwi po jego spożyciu. A tego przecież nie chcemy- naszym celem jest jak największe ograniczenie cukru w diecie. Do tego dochodzi prędkość z jaką owy cukier „spada”. Dzieje się to bardzo szybko, dlatego za chwilę znów odczuwamy głód. Następuje szybki wyrzut insuliny, co znacznie obciąża trzustkę oraz zwalnia metabolizm. Organizm w szybkim tempie doprasza się o zaspokojenie „głodu cukrowego” wyzwalając w nas niepohamowany apetyt. Czym więc w takim razie zapobiegać temu zjawisku? Odpowiedź jest prosta: spożywajmy produkty o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 60) Jest wiele źródeł, które podają informacje na temat takich produktów. Przykładowo są to owoce cytrusowe- ich indeks glikemiczny jest niewielki (około 30). Włączmy zatem do diety grejpfut, limonke, mandarynki i oczywiście cytrynę- bo ta oprócz niskiego IG jest nieocenionym źródłem witaminy C i wzmacnia nasz układ odpornościowy. Niski indeks glikemiczny posiadają również warzywa takie jak: cebula, fasola, groszek, bakłażan, ogórek, papryka. Jeśli mowa o węglowodanach stanowiących podstawe naszej diety takich jak ryż, wybierajmy ten brązowy bądź ryż dziki. Jego IG wynosi tylko 35 co w porównaniu do ryżu białego (70) jest znaczną różnicą. Kwestia napojów pozostaje bezsporna: pijmy wodę oraz zieloną herbatę (o cudownych właściwościach tej drugiej zostanie wspomniane w kolejnym artukule). Niestety przy diecie o niskim IG zdecydowanie winno się unikać piwa. Ten napój alkoholowy jest „napędzaczem” apetytu. W końcu ilu z nas zna z autopsji uczucie wzmożonego apetytu po wypiciu tego trunku? A jego wartość IG to aż 110. W temacie deseru również musimy być świadomi wartości IG, gdyż w gorzkiej czekoladzie wynosi ona tylko 25. To niezły wynik tak więc od czasu do czasu możemy pozwalać sobie na tę przyjemność. Wybór jest prosty. Unikajmy tłustych produktów- tych smażonych w głębokim tłuszczu, kolorowych napojów gazowanych (również soków, bo zawierają one spore ilości cukru) a przedewszystkim żywności przetworzonej- słodyczy i dań gotowych.

Tagi: , ,