Wpisy z Lipiec, 2017


Promowanie zdrowego jedzenia w szkole Od pewnego czasu możemy zauważyć pewną rewolucję żywieniową, jaka ma miejsce w Polsce, zaczynamy bardziej przejmować się naszą dietą, pilnujemy też kalorii i regularnie ćwiczymy. Możemy śmiało stwierdzić, że nasza wiedza na temat właściwego odżywiania się wciąż się pogłębia. Sama akcja zdrowego odżywania się dotarła też do stołówek i sklepików w szkolnych, w których to dzieci i młodzież regularnie kupowało posiłki czy produkty żywieniowe. Dawniej nie zwracano na tą kwestię uwagi, dzieci miały dostęp do słodkości oraz słonych przekąsek. Zamiast jeść coś pełnowartościowego wybierały produkty bogate w sól, cukier czy tłuszcz. Aby przeciwdziałać takim nawykom żywieniowym wprowadzono do placówek zdrowe przekąski, posiłki bogate w warzywa, owoce oraz nabiał. Nie brakuje też ciemnego pieczywa, które jest bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Akcja tak była koniecznością, ponieważ według przeprowadzonych badań 22% uczniów cierpiało już na nadwagę czy otyłość. Poza tym złe nawyki w wieku szkolnym przekładają się na nasze życie dorosłe, co nie byłoby dobrym rozwiązaniem. Samo promowanie zdrowych posiłków odbywa się nie tylko na stołówce czy sklepiku szkolnym, coraz częściej do szkół trafiają też automaty ze zdrową żywnością, znajdziemy w nich złożowe przekąski, zdrowe kanapki czy soki z naturalnych owoców.

Tagi: , ,



Co robić by jedzenie przyniosło zdrowie? Czasami trudno jest połączyć zdrowie z odżywianiem się, wolimy jadać ulubione potrawy niż rozpocząć dietę czy zdrowy tryb życia. Z czasem jednak może stać się to nie uniknione. Nasz organizm do właściwego funkcjonowania potrzebuje zbilansowanej diety bogatej w witaminy i składniki mineralne. Aby nasz pokarm właściwe wpływał na organizm musimy zastosować się do kilku wskazówek, czyli po pierwsze musimy jadać regularnie wówczas na bieżąco strawimy pokarm, nie będzie się odkładał w postaci tkanki tłuszczowej. Zaleca się też posiłek, co 3, 4 godziny wówczas nasz układ pokarmowy pracuje bardziej wydajnie. Naturalnie dzień musimy zacząć od obfitego śniadania, to ono da nam siły na początek dnia i pobudzi do działania. Co ważne śniadanie powinno być na ciepło, aby rozgrzać nasz organizm. Ważnym aspektem jest też pora na posiłek pilnujmy, aby posiłki były regularne a ostatni pojawił się nie później niż 3 godziny przed sanem. Kolejnym ważnym elementem jest urozmaicanie naszej diety. Organizm do właściwego funkcjonowania potrzebuje witamin, znajdziemy je w owocach, warzywach, próbujmy też nowości. Na pewno na bok odkładamy tłuszcze i cukry, ponieważ te nic dobrego nie wnoszą do naszego organizmu. Dobrze też zwrócić uwagę na obróbkę cieplną potraw, eliminujmy smażenie na głębokim tłuszczu, lepiej jest gotować na parze lub w rękawie potrawy nie stracą cennych witamin i do tego pozbawione będą tłuszczu.

Tagi: , ,



Wpływ ryb na nasze zdrowie Dieta jest ważnym elementem naszego życia. Dzięki dobrze zbilansowanym posiłkom możemy nie tylko właściwie funkcjonować, jesteśmy bardziej odporni na infekcje, ale przede wszystkim mamy więcej sił do działania. W dobrej diecie nie powinno zabraknąć ryby, jej spożywanie daje olbrzymie korzyści nie tylko małym dzieciom, ale i dorosłym. Ryby to przede wszystkim cenne źródło białka, to z kolei odpowiada za budowę mięśni oraz kości w naszym organizmie. Białko wspomaga też dochodzenie do pełnej formy organizmu po urazach, które w wieku dziecięcym są na porządku dnia. Jeśli zależy nam na zdrowej skórze, paznokciach czy włosach to na pewno powinniśmy sięgnąć po ryby. Oprócz białka posiadają liczne proteiny tak ważne dla naszego ciała. Nie możemy zapomnieć też, że ryby są ogromny źródłem wielu cennych witamin takich jak selen, cynk czy jod. Nie zawierają prawie wcale cholesterolu, dzięki czemu możemy je jadać bardzo często. Jednym z najbardziej cennych składników odżywczych ryb są kwasy omega 3. Kwasów tych nie jesteśmy w stanie sami wyprodukować, więc musimy je uzupełniać pokarmem. Ryby poosiadają ogromne pokłady tego składnika i dają możliwość zaspokojenia potrzeb na kwas tłuszczowy całkowicie. Sam kwas omega 3 jest ceniony, ponieważ bierze udział w tworzeniu się mózgu już w okresie płodowym, dodatkowo wspomaga on pamięć i zapobiega wielu groźnym chorobom takim jak zawał, ADHD czy dysleksja.

Tagi: , ,